Blogg

Robotgrrrl

Det är inte ofta spontant skissande brukar ge mig nåt att jobba vidare med men den här gången gillade jag roboten med flätan och bestämde mig att göra nåt av den.

Jag började med att göra en färgskiss i photoshop. Eftersom jag brukar jobba med ganska nedtonade färgskalor så ville jag bryta det den här gången och testa att dra på med skarpa färger.

Färgskiss. Testade att lägga in lite kurbits bara för att få till någon lokal förankring i bilden också.

Jag förde över skissen till en linneduk och började måla med akrylfärg. De tuber jag har heter Winsor & Newton Artist Acrylics men numera kallas de Professional Acrylics. Fördelen med den färgen är att den inte ändrar färgton när den torkar och att den inte torkar lika fort som enkel akrylfärg.

Formerna först.
Lite detaljer.

Flätan var en utmaning men jag löste det genom att bygga en av sladdar och använde sedan som referens.

Flätan på plats.

Skuggan under flätan och lite fler detaljer har lagts in. Bland det sista jag gjorde var att måla dit rostfläckar för att få roboten att se väderbiten ut. De minsta rostfläckarna stänkte jag på med hjälp av en tandborste doppad i färg.

Slutligen målade jag dit munnen och finslipade lite fler detaljer. Bland annat målade jag över den runda grejen på huvudet som inte kändes rätt.

Foto: Jhan Silverstam

Målvakt

Jag gjorde ett försök att rita en bild med så få detaljer som möjligt och ändå få den att se trovärdig ut. Motivet fick bli målvakten i New York Islanders, Robin Lehner eftersom jag gillar att rita målvakter och jag var samtidigt fascinerad av Robins livshistoria.

Jag började med en snabb miniatyrskiss på papper som jag scannade in och använde som grund.

Miniatyrskiss

Jag lade in varje del som ett eget block i ett eget lager (photoshop). Jag duplicerade alla lager så att jag kunde ha ett lager att måla på och lämnade det andra orört för att kunna markera varje område för sig.

Formerna har lagts in i block.

De olika färgerna på skydd lades in. Fortfarande väldigt platt och enkelt.

Dom första färgdetaljerna.

Först lades skuggor in, här på benskydden. Jag bestämde att ljuset skulle komma snett uppifrån vänster så skuggorna hamnade till största del på undersidan på alla delar. Sedan lades lite struktur in genom stänk och några fläckar för att få lite liv i materialet. Även lite highlights lades in på ovandelen av benskydden.

Processen upprepades på varje del och till sist lades lite struktur in i bakgrunden.

Skuggor/ highlights och övriga detaljer.

Det enda tillfälle när jag gick in och målade på detaljnivå var när masken skulle målas. Jag kunde såklart ha förenklat den och sparat tid där också men jag tyckte den förtjänade lite mer tid.

Målningen på Lehners mask är väldigt personlig och den fick också lite extra tid.

Robh Ruppel är en väldigt duktig illustratör som är en mästare på att jobba med att förenkla bilder med färg och former. Han har senast jobbat med Spiderman: Into the spiderverse och Love, Death and Robots.

https://www.artstation.com/robh_ruppel_design

https://www.parkablogs.com/category/tags/robh-ruppel

”Först till dagis vinner!”

En bild inspirerad av alla promenader till förskolan genom åren. Löst baserad på verkligheten.

Ett första utkast gjord med papper och tuschpenna.

 

Ritade upp en skiss i Clip Studio Paint med delar av utkasten som hjälp.

 

Jag valde att bara göra en linjeteckning av förgrundsfigurerna så att de skulle stå ut från bakgrunden.

 

Alla grundfärger på plats.

 

Under det sista steget växlade jag till photoshop och jobbade in de detaljer som jag tyckte behövdes. Jag valde att låta ljuset komma in lågt från höger för att ge känslan av morgonsol och justerade också färgerna för att stämma in med det orange/gula morgonljuset.

QB Blitz

NFL-säsongen är igång och det förtjänar en teckning. Jag gjorde den här inför seriepremiären mellan Green Bay Packers och Chicago Bears på klassiska Lambeau Field i Green Bay och matchen slutade också med hemmavinst.

 

För den som tycker sporten verkar obegriplig finns det här en kort video som beskriver det viktigaste: https://www.youtube.com/watch?v=Ddwp1HyEFRE

 

En grov skiss gjordes på papper och bearbetades sedan i Photoshop.

Bilden tuschades sedan i Clip Studio Paint. Främst med G-pen.

Grundfärgerna lades in i Clip Studio Paint (Manga studio).

Detaljer lades till i Photoshop med hjälp av gradientfyllningar och standardpenslar (runda, mjuka och hårda).

Slutligen målades enkla figurer in som bakgrund som sedan flyttades ur fokus med hjälp av oskärpa (Photoshop). Klicka för större bild.

En grå dag på Öland

Den här blyertsskissen gjordes under en grå och regnig vecka på Öland tidigare i somras. Jag ville att bilden skulle ha lite serieteckningskänsla så jag var inte alltför noggrann med varken perspektivet eller att måtta in någonting.

 

När jag var hemma bestämde jag mig för att fortsätta med bilden. Jag scannade in skissen och började jobba med den digitalt. Jag gjorde först en enkel bild i gråskala där jag bara fyllde i valörerna för att få fram formen på huset och skilja på de olika sidorna. På det här sättet slipper jag riskera att färgerna lurar ögat.  Meningen var att jag inte skulle fastna i för mycket detaljer utan jobba med enkla former. 

 

Här hade jag lagt i färg och även börjat med lite detaljer. Allt hittills gjorde nästan uteslutande med lassoverktyget+övertoningar. Jag använde nedtonade färger för att få en grå och lite dyster stämning.

 

Här har fler detaljer lagts till som t ex brädorna på panelen, takpannorna och spröjsen i fönstren på framsidan.

 

I sista steget lades fler smådetaljer bl a blänk i fönstren och på grillen,  skor på verandan,. Lite buskar lades till i förgrunden med en enkel lövpensel för att skapa lite mer djup. Som sista detalj lade jag till lite spillt ljus över taket och justerade nivåerna en aning.

 

Några inzoomade detaljer. 

Starship Enterprise NCC 1701-A

Jag fick en dag ett uppdrag att måla en tavla till en gammal kompis. Motivet han ville ha var version av Starship Enterprise från Star Trek och jag fick fria händer att välja medium själv.
Jag valde att göra den i Artisan vattenlöslig oljefärg eftersom jag inte hade någon tidspress och hade tid att experimentera lite.

Allt material som användes.

 

Konturerna skissade upp med hjälp av projektor och resten av detaljerna ritades dit på fri hand med hjälp av referensfoton.

Först lade jag ett tunnt lager färg utblandat med Artisan förtunningsmedium och snabbtorkande medium som grund.

Efter det ett till tunnt lager. En antyddan till skuggor och form lades in. Fortfarande utspätt med Artisan Förtunningsmedium och snabbtorkande medium som blandats väl in i färgen med palettkniv.

Här började jag använda tjockare färg för att få fram formerna på själva motorn. Mindre thinner och eventuellt lite linseed oil till färgen. Jag lade även i svart färg i bakgrunden för att få någon referens till vilken valör jag skulle blanda de övriga färgerna i.

 

Jag använde nästan uteslutande blandningar av Ultramarine blue, Burnt Sienna och vitt till skeppet. Mer vitt och sienna där solen träffade ytan och mer blått i skuggorna för att få en varmt/kallt effekt.

Nu började jag lägga ett täckande lager färg över resten av målningen. Här var jag nöjd med hur själva grunden för skeppet såg ut och hur ljuset låg. Färgen blandas mer med linseed oil för varje lager och jag använder inga andra meduim till färgen vid det här laget.

Nu började jag lägga in detaljer på motorn. eftersom mycket av färgen på tavlan inte torkat fick jag använda ett stöd för att inte dra handen och smeta ut några detaljer. I mitt fall fick det fungera med skaftet till en innebandyklubba då jag inte hade någon riktig mahl stick.

Det här är en mahl stick:  www.thoughtco.com/what-is-a-painters-mahl-stick-2577635

Fler detaljer har lagts in här och jag har förbättrat månen i bakgrunden.

Mer detaljer på skeppet och planeten i bakgrunden. Stjärnor börjar målas in och jag har även börjat på en galax i bakgrunden för att fylla ut rymden lite mer.

Det färdiga resultatet. Vattenbaserad oljefärg på duk, 100×80 cm.